گفتمان سازی وظیفه رسانهها برای تحقق شعار سال است/ نداشتن طرح و ایده خلاقانه از موانع پیش روی تولیدات فرهنگی و هنری
محسن لطیفی امروز در گفتوگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان سال تولید، پشتبیانیها و مانعزداییها، اظهار داشت: حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری و سینمایی از مهمترین برنامههای امسال محسوب میشود که در این راستا از فیلمنامههای هنرمندان زنجانی با کمال افتخار استقبال میکنیم.
وی با بیان اینکه حمایت از فیلم نامهها در طی سالیان گذشته انجام شده است، افزود: برخی از فیلم نامهها نیز به دلیل داشتن مشکل در متن و محتوای ارائه شده مورد حمایت قرار نگرفتهاند.
این مسئول بیان داشت: صدا و سیمای مرکز زنجان آماده است تا به شرط ارائه فیلمنامه خوب و تصویب در شورای طرح و برنامه مرکز نسبت به عقد قرارداد و برون سپاری با آورنده اثر اقدام کرده و حمایتهای لازم را در تهیه و تولید فیلم طبق روال جاری سازمان انجام دهد.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان خاطرنشان کرد: این حمایت در قالبهای مختلف فیلم، سریال، تله تئاتر و به ویژه انیمیشن انجام میشود.
لطیفی بیشترین موانع پیش روی تولیدات را نداشتن طرح و ایده جذاب و خلاقانه عنوان کرد و افزود: نداشتن متن قوی برای یک ایده و طرح مناسب و انتظار درآمد نجومی برخی افراد از آثار تولیدی خود از دیگر موانع در این زمینه محسوب میشود.
وی در خصوص نقش رسانه در تحقق شعار سال، گفت: رسانه در زمینه طرح و پیشبرد موضوعات و مسائل حوزههای مختلف باید به وظایف و کارویژههای مختص خود توجه داشته باشد چرا که آگاهی بخشی، آموزش، بسیج عمومی، تجسم بخشی و گفتمان سازی از جمله نقشها و وظایف رسانه است که در حوزه خاص تحقق شعار سال نیز میتواند نمود و موضوعیت پیدا کند.
این مسئول ادامه داد: در زمینه رشد تولید و توسعه اقتصادی، تحقق تولید ملی، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید که شعار سالهای اخیر بوده، باید توجه داشت که رسانهها از جمله رادیو، تلویزیون و شبکههای اجتماعی، نیاز به گفتمان سازی به این معنا که بخش قابل توجهی از مردم درباره این شعار و مفاهیم مرتبط با آن شروع به فکر کردن و برقراری دیالوگ به منظور رسیدن به ادراکات کنند، دارد.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با بیان اینکه باید توجه داشت که گفتمان، فکر کردن درباره مفاهیم مرتبط با رشد اقتصاد و تولید ملی، آگاهیهایی را به تدریج وارد ذهن و پس از آن وارد عمل میکند، افزود: گفتمان سازی این فرصت را به رسانه میدهد تا شعار سال در اذهان مردم به پرسش تبدیل شده و در نتیجه موضوعیت یابد.
لطیفی تصریح کرد: یکی از عملکردهای رسانه برای تبدیل کردن ایده به مسئله عمومی، پیدا کردن مصادیق مرتبط با آن ایده و عرضه آنها به عموم است، به عنوان نمونه اگر قرار است تولید، کار، تلاش و سخت کوشی در ذهن عموم جامعه به عنوان یک ارزش قلمداد شود، تجسم بخشی باید در دستور کار رسانه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه جامعه باید ببیند و بشنود که مثلا کارآفرینان در رسانههای جمعی محترم شمرده میشوند، افزود: عموم مردم باید ببینند و بشنوند که رنج و تلاش و دقت در انجام دادن کارها ارزشمند بوده، قدرش دانسته میشود و بالاخره به ثمر مینشیند و این به نفع مردم و جامعه است.
این مسئول خاطرنشان کرد: بنابراین، بخشی از تلاشها برای تحقق شعار سال جدید از طریق آموزش بر عهده رسانه هاست که با ایجاد اصلاح فرهنگ مصرفی مردم و نهادینه کردن آن در سطح جامعه، ارزش استفاده از تولیدات داخلی را بالا ببریم.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با بیان اینکه باید اهمیت تولیدات داخلی و نقش آن در بهبود معیشت اقتصادی، افزایش اشتغال، افزایش صادرات و کنترل تورم و دیگر آثار و پیامدهای آن به مردم تبیین شود، یادآور شد: ضروری است میزان آگاهی مردم در این زمینه افزایش یافته و همچنین کشف مشکلات ایجاد شده در روند تولید و مانعهای بر سرراه از دیگر وظایف رسانههاست و این رسانهها هستند که میبایستی با نگاه تیزبینانه و انتقادهای سازنده، نواقص و اشکالات بخشهای تولیدی را مطرح کنند تا به سمت تحقق شعار سال یک گام برداشته شود.//ن
انتهای خبر/